neljapäev, 9. juuni 2016

Jerome K. Jerome "Novel notes"


See on minu esimene Jerome K. Jerome raamat ja ma olen vaimustuses. Leidsin lugude jutustaja! See raamat on nii minu maitse, et lausa imelik, et ma temani varem jõudnud ei ole. Kaks tahku kirjaniku talendist: sädelev huumor, satiir, oskus märgata naljakat argielus ja otsapidi filosoofiasse kalduvad nukravõitu arutlused sellest, kui ebatäiuslik on maailm - mõlemad eredalt esindatud.

Sügav kummardus kirjanikule raamatu nutika ülesehituse eest. Jerome on sidunud rea lühijutte täisväärtuslikuks teoseks. Neli sõpra otsustasid kirjutada romaani, kuid vahvate lugude arv, millega igaüks neist edvistada tahab, segab neid nende ettevõtmises. Nad korraldavad kokkusaamisi, et arutada tulevaste raamatutegelaste üle, kuid selle asemel räägivad lugusid elust. Väga eriilmelisi lugusid: naljakaid, kurbi, dramaatilisi ja isegi traagilisi. EI põlata ära ka musta huumorit. Nt loos koerast, kes armastas raha või lugu kass-alkohoolikust. Paljudes lugudes on huumor ja draama kõrvuti, nt loos džentelmenist, kes armastas jagada soovitusi. Mõned lood võib paigutada sotsiaalse satiiri valdkond, meenutavad Dickensit, võimalik, et eelkõige Oliver Twisti. Kokkuvõttes ma ei nimetaks seda raamatut lõbusaks, humoorikaks teoseks, mis tõstab tuju. Kuid naerda sellegi poolest saab. Olgu siinkohal märgitud, et kõige rohkem meeldis mulle üks kassilugu, täpseni lugu kassi ja inimeste vahelised suhetest läbi kassi silmade.

Lihtsa lauseehituse ja köitva süžee varjus räägitakse teemadest, mis pole naljakad. Kirjanik arutleb kirjanduse ja kirjanike üle, kurjategijate ja vaeste inimeste ühiskondliku panuse üle, raiskamise ja kriitika üle ja selle üle, milleni need viivad. Selle üle, kas inimene on võimeline muutuma paremuse poole, mispeale meenub ühele sõpradest anekdoot koerast ja kassist ja juba kõik räägivad üksteise võidu: "Aga ühel minu tuttaval...", "Aga mulle rääkis sõber põneva loo...". Räägivad lihtsatest inimestest. Nende muredest ja rõõmudest, pattudest ja heategudest, hirmudest ja kahtlustest, armastusest ja vihkamisest. Elu mitmekesisusest, kirjutatud ja kirjutamata reeglitest. Räägivad  ja räägivad ja romaani kirjutamiseni ei jõua. Sotsiaalsed küsimused vaadatuna läbi huumori ja iroonia prisma. Raamatu peamine küsimus on lihtne: inimene - kes ta on?

 Romaan "Novel notes" koosneb tervenisti lugudest, mille saab naerda ja kohati ka mõelda, mõnikord ehk peegligi ees.

Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar