esmaspäev, 21. november 2016

Elisa Raamatu äpist

Ma olen suur paberraamatu sõber. Kunagi ma mõtlesin, et minust ei saa kunagi e-raamatu tarbijat, audioraamatust rääkimata. Aga ajad muutuvad.

Haha, vahepala. Üks minu äärmiselt konservatiivne sõber rääkis mulle koguaeg, et ta ei hakka iial nutitelefoni kasutama. Sest milleks, issand, tal on arvuti, kodus ja autos ja tööl on sekretär ja abi ja sekretäriabi, kellest igaühe laual on ka arvuti või kaks. MILLEKS?? Kuni viimase korrani, mil märkasin tema peost hõbedase iPhone. Sõber punastas, ütles, et noh, poolteist kuud juba. Vaikis korra ja lisas: "Ma ei suuda uskuda, et ma nii loll olen olnud, saad aru, ma saan sellega (KÕIKE), igast poosist (ÜKSKÕIK KUS(T) KOHAS(T)). Saad sa aru??" Ma sain, ma mõnikord hommikuti olen täitsa taibukas.

Minu ja elektrooniliste raamatutega nii hullusti ei läinud. Ma sain juba päris mitu aastat tagasi aru, et see siiski on ütlema mugav. Inglise keeles - peaaegu kõike on võimalik saada kohe või kiiresti ja enamasti ka tasuta. Ja kui tõesti inglise keeles ei ole, saab vene keeles kindlasti. Tulenevalt - siiani ma ühelegi poele või teenusepakkujale e- ja a-raamatute eest maksnud ei ole. Kuni ühel ilusal päeva lugesin Tiina blogist "Bukahooliku märkmed", et Elisa Raamat  pakub nüüd võimalust raamatuid kuulata. Ma kohe huvitusin, mäletan, et tormasin tööle ja esimese asjana teise asjana (esimesena tõin köögist kohvi) helistasin Elisasse. Edasi panin telefoni kõrvale ja tegin rahulikult tööd. Umbes poole tunni pärast saabusid tööle ka Elisa teenindajad.

St.

St. Ma olen vana kala audioraamatute maailmas - sest kes, püha jumal, viitsiks raamatuta kõrvas puid riita panna või hernepeenart kitkuda ja paberraamatuga peos ju väga ei kitku. Lisaks, ma just kirjutasin sellest, et sügis on mul audioraamatute aeg - kuulan ja koon talveks sokke. Ja nüüd lubatakse lausa eesti keeles! Nii ma neelasin alla Elisa poolt peale sunnitud pool tundi kehva muusikat ja kui nende teenindaja ka oma kohviga valmis sai ning teretas, teretasin vastu.

Teate, minu uudishimu oli suur ja otsus osta liitumine nagunii tehtud, aga kui ei oleks, oleks see Elisa teenindaja mu kindlalt ära rääkinud. Ta oleks vist surnu ka kergelt ära rääkinud. Naisterahva nimi oli, kui ma nüüd ei eksi, Merje ja ta oli jutukas, soe ja viisakas. Ta oli kursis ja oskas seletada (ja ei, sõbrad, see pole iseenesest mõistetav). Ta tegi mul tuju heaks ja ajas naerma vihjetega oma isiklikule kogemusele: "Minu abikaasa kuulab nii ja minu laps ja ... a, ja pakume teile tahvlit (mina ei taha tahvlit, ma tahan lugerit)... no olgu, aga mina küll tahaks tahvlit!" 

Ühesõnaga, kui keegi juhuslikult Merjet teab, siis tervitage ja öelge edasi, et ta on tore ja asjalik.

(A tegelt mul sai nüüd kaks nädalat tasuta prooviaega läbi ja nad küsisid tagasisidet - saadab lingi postitusele :) )

Asjast ka. Teksti loeb kõnesüntesaator ja on absoluutselt kuulatav! Natuke saab nalja ka, nt Facebook on fakebuuk ja T-särk eranditult teisipäev-särk, aga see ausalt, ei häiri. Kiirust saab valida ja kas lugejaks on nais-või meeshääl. Äpp peab järge - tõrkeid juhtub, aga vähe. Isegi mu viiene kuulab ja mõmiseb rahulolust (ka hetkel - pikutab jalad seinal NÜHKIDES VARVASTEGA MU VÄRSKET TAPEETI. Kuulab, mde, Kivirähku, "Siiri, Siim ja saladused". 

Väike kommunikatsioonirike mul Merjega siiski tekkis, sest tellides täpsustasin üle, mitmes seadmes mul äpp töötab ja Merje lubas, et nii mitmes, kui mitmes soovin, kuid äppi KORRAGA KASUTADA saab vaid kahes. No minu meelest mõistlik piirang, isegi minusugune rööprähkleja ei suuda kuulata ühe kõrvaga ühte, teise kõrvaga teist raamatut KORRAGA, rääkimata kolmest või neljast - pole ju rohkem kõrvugi. Aga nüüd mõni päev tagasi, kui üritasin äppi lapse tahvlisse paigaldada, palus see mul üks kahest telefonist äpi tagant lahti ühendada. Aga kui ma pean enda või lapse telefoni lahti ühendama selleks, et tahvlis tööle saada, siis ta ju ei tööta nii mitmes seadmes tahan. Mitte, et ma kõigis kolmes korraga seda kasutada tahan, eks. Noh, ma väga nördinud ei ole. Kaks on ka palju rohkem kui üldse mitte midagi.

Kuutasu, veidi üle 8 euri lapsega kahe peale siis, eks, on ka mu meelest viisakas. 

Raamatute valikust. Tiina oma blogis kirjutas täpsemalt ja vaat see on koht, kus ehk saaks veidi nina kirtsutada. Peamiselt pakutakse naistekaid ja noortekaid, Petrone Printi sarja ja esoteerikat kõigis vikerkaarevärvides. Nö tummisemat lugemist on suht-koht näpu otsaga, kuid see vist ongi subjektiivne. Ma esialgu olen nõus raha maksma, juba põgusal sirvimisel jäid silma kümmekond raamatut, mida kindlasti kuulaks ja veel sama palju selliseid, mida kehval ajal võiks. Pluss klassika :). Ja lubatakse, et raamatuid tuleb koguaeg juurde, nii et... ah, eraldi küsiks üle, miks Looming Raamatukogu raamatuid valikus pole?

Kokkuvõttes, tubli tegu, ma koguaeg mõtlesin, et eestikeelne auditoorium on nii väike, et eestikeelsete audioraamatute tootmine ei saa kunagi kasumlikuks - seega tõenäoliselt neid massiliselt tootma ka ei hakata. Aga vaat, mis välja mõtlesid! Jee- jee- jee!
Lähen ära magama. 

3 kommentaari:

  1. Näed, kui tore, et sain abiks olla :) Aga raamatuvaliku kohta arvan, et kõik sõltub kirjastusest - kas nad on nõus ja millistel tingimustel oma raamatud Elisa Raamatule lugemiseks loovutama. Aga miks Loomingu Raamatukogu seal ei ole, on küll vähe imelik, mina ootaksin ka väga. Kas nad ei taha oma riigi rahaga toetatud raamatuid erategijale anda?

    VastaKustuta
  2. Ahaa, mina seda pidi üldse ei mõelnud, et valiku taga on küsimus kes täpselt mille eest ja kui palju raha saab (mis on äärmiselt loogiline, muidugi), näed jälle targem.
    :)

    VastaKustuta
  3. Sinu positiivsest kogemusest inspireerituna tõmbasin ka endale kohe selle äpi. Noh jah. Ütleme, et sa oled ikka hirmus positiivne. Ja ütleme nii, et masina kohta loeb päris hästi. Aga minu jaoks oli see pigem ebameeldiv kogemus. Kogu see äpi käimasaamise protsess oli nii tüütu (mille kuradi pärast ma pean äpis ise minema veebilehitsejasse ja ise sinna aadressi sisse trükkima? Kui raske on teha sellist linki, mis mind sinna automaatselt suunaks? Veelgi mõistlikum oleks muidugi, kui ma saaks kõik vajalikud lüngad otse äpis ära täita) Kõnesüntesaator on kõnesüntesaator, ei ole näitleja. Järelikult ei saa ma järjejutte ja kuuldemänge kuulata nagu nad lahkelt lubasid. Või ikka saan aga ma lihtsalt ei leidnud seda kohta üles selles ebaintuitiivse ülesehitusega äpis?
    Kui e-raamatute lugemiseks kasutada, siis on vast ok. Sest äpi ülesehituse saab selgeks õppida. Aga kuulamiseks see küll ei kõlba. Proovisin näiteks Kaka ja kevadet ja Sirlit ja Siimu ja Vanalinna kummitusmaju kuulata. Seda viimast oli enam-vähem võimalik kuulata ilma hambaid krigistamata, sest seal polnud eriti dialoogi. Aga Kivirähu lugusid ei suutnud ma mõnest lausest kaugemale kuulata. Jään ikkagi ERR audioarhiivi juurde. On küll ka äärmiselt kasutaja-eba-sõbralik aga vähemalt ei pea peale maksma ja lisaks on näiteks Sirli, Siimu ja saladused väga ilmekalt sisse lugenud Sepo Seeman. Ja eks tuleb siis ikka ise lapsele ettelugemist jätkata, mis teha, raske elu.
    Küll tekkis mul mõte, et minu üha pimedamaks jäävale, maal elavale onule võiks see küll sobida. Sest pimedate audioraamatuid tuleb kohalikku raamatukokku Tallinnast tellida ja see on hirmus tüütu ning aeganõudev. Ja aastaga kuulaks ta ilmselt kõik äpis pakutavad raamatud mitu korda läbi. Kuigi tal oleks ilmselt iga kord raamatu alustamiseks kellegi abi vaja.
    Ah jah, ma olen kohe täitsa frustreeritud! Kui sinu blogi lugemine teeb mind rõõmsaks ja õnnelikuks (nagu mõnda lammastega aluspüksid), siis see Elisa kogemus rikkus tuju täitsa ära. Siit moraal- loe aga ära reageeri! Ega midagi, loen siis edasi ;)

    VastaKustuta